Bo & Fleur’s favorieten ontbijtproducten

Gezonde ontbijtgranen zijn bij voorkeur 100% volkoren, zonder toegevoegde suikers en bij voorkeur zonder toegevoegde noten of gedroogd fruit. Voorbeelden zijn volkorenmuesli, havervlokken, havermout, havergrutten, gerstvlokken, roggevlokken, boekweitvlokken en volkoren granenontbijt zoals Brinta.

Snel kcal besparen met je ontbijtgranen:

Cruesli chocolade: 205 kcal/ 45 gram –> Muesli basic: 157 kcal/ 45 gram

Gezonde zuivelproducten bevatten veel eiwitten zodat je een verzadigd gevoel krijgt en minder snel geneigd bent om weer te gaan eten. Kwark bevat meer eiwitten dan yoghurt. En hoe magerder het product hoe minder vetten en juist meer eiwitten het bevat. Hieronder wat voorbeelden aan gezonde opties (ga ook gerust voor de afwisseling voor een variant met smaakje):

Snel kcal besparen met je zuivel:

300 gram Danone kwark: 411 kcal –> 300 gram magere kwark: 159 kcal

Gezonde broden zijn broden met de term ‘volkoren’ in de naam. Laat je dus niet misleiden door marketingtermen als “liefde en passie”, “oerbrood” of “meergranen”. Voor crackers en pita’s is de term ‘volkoren’ niet beschermt. Daarom delen wij hieronder voorbeelden van die 100% volkoren zijn.

Snel kcal besparen met je crackers:

1 AH stevige speltcracker: 119 kcal –> 1 Wasa vezelrijk cracker: 32 kcal

Gezond broodbeleg bevat geen onnodige toevoegingen. Daarom delen wij voorbeelden van broodbeleg welke een gezondere keuze zijn. Probeer eens 100% pindakaas zonder palmvet. Of AH verse groentespreads op basis van voornamelijk veel groente. Of Maza Hoemoes bakjes  die voornamelijk bestaan uit kikkerwerten en olie (o.a rode biet, koriander en ras el hanout). En wat dacht je van pomopenpitpasta van 100% pompoenpit. Let wel op je portiegrootte omdat het al snel vrij kcal rijk is.

Snel kcal besparen met je broodbeleg:

20 gram pindakaas: 120 kcal –> 40 gram pindakaas: 240 kcal

Als we kijken naar dierlijk broodbeleg dan krijg je al snel veel verzadigde vetten binnen en daarmee ook een hoop calorieën. Hieronder wat gezondere keuzes zoals kip, kalkoen, rookvlees en rosbief

Snel kcal besparen met je broodbeleg:

50 gram worst: 145 kcal –>   50 gram kipfilet: 55 kcal