Denk jij in termen als 'gezond' en 'ongezond' eten?

Stop te denken in gezond en ongezond

Je kent het vast wel, je zit op de bank en je hebt zin in iets lekkers. Maar je bent bezig om gezonder te eten, dus je probeert er niet aan te denken. Maar de zin blijft hangen en je besluit toch een “gezonder” alternatief te nemen om je lekkere trek ermee te stillen. Nog steeds trek… Je neemt nog iets anders wat dan nog niet dezelfde hoeveelheid calorieën heeft als die ene koek waar je in eerste instantie aan dacht. Nog steeds niet tevreden. Ach, denk je, wat maakt dat ene koekje toch uit? Uiteindelijk eindigt die keuze in het eten van het hele pak en blijf jij met een schuldgevoel achter.

 

Dit is heel kort samengevat wat er in je hoofd gebeurd als je aan het “diëten” bent. Je denkt in termen van “gezond” of “ongezond” en geeft daarmee labels aan product keuzes. Je vindt het een goede dag als je voornamelijk gezonde producten hebt gegeten en je ziet je dag als verpest als je ook ongezonde producten hebt gegeten. HO STOP!

 

1 product an sich maakt je niet dikker of dunner. Het gaat om alle eetkeuzes bij elkaar die je dag in dag uit maakt. Wij raden je zelfs aan om 20% van je eetkeuzes te laten bestaan aan extraatjes omdat je dan een leefstijl ontwikkeld wat vol te houden is. Je snapt nu waarschijnlijk ook dat een alcoholvrije maand niet zo lastig is. Maar genieten van een paar glazen alcoholen vervolgens het er bewust bij houden: dáár zit de uitdaging in.

 

Ontzeg jezelf niet de dingen die je lekker vindt, want dan ga je er alleen maar meer zin in krijgen en is de kans groot dat je doorslaat als je uiteindelijk toegeeft aan de verleiding. Bekijk eens kritisch wat jouw grote verleidingen zijn en spreek met jezelf af hoeveel je er WEL van gaat nemen. Wedden dat je er lol in krijgt!

Meer blogs

We haven't published any posts

Je kent het vast wel, je zit op de bank en je hebt zin in iets lekkers. Maar je bent bezig om gezonder te eten, dus je probeert er niet aan te denken. Maar de zin blijft hangen en je besluit toch een “gezonder” alternatief te nemen om je lekkere trek ermee te stillen. Nog steeds trek… Je neemt nog iets anders wat dan nog niet dezelfde hoeveelheid calorieën heeft als die ene koek waar je in eerste instantie aan dacht. Nog steeds niet tevreden. Ach, denk je, wat maakt dat ene koekje toch uit? Uiteindelijk eindigt die keuze in het eten van het hele pak en blijf jij met een schuldgevoel achter.

 

Dit is heel kort samengevat wat er in je hoofd gebeurd als je aan het “diëten” bent. Je denkt in termen van “gezond” of “ongezond” en geeft daarmee labels aan product keuzes. Je vindt het een goede dag als je voornamelijk gezonde producten hebt gegeten en je ziet je dag als verpest als je ook ongezonde producten hebt gegeten. HO STOP!

 

1 product an sich maakt je niet dikker of dunner. Het gaat om alle eetkeuzes bij elkaar die je dag in dag uit maakt. Wij raden je zelfs aan om 20% van je eetkeuzes te laten bestaan aan extraatjes omdat je dan een leefstijl ontwikkeld wat vol te houden is. Je snapt nu waarschijnlijk ook dat een alcoholvrije maand niet zo lastig is. Maar genieten van een paar glazen alcoholen vervolgens het er bewust bij houden: dáár zit de uitdaging in.

 

Ontzeg jezelf niet de dingen die je lekker vindt, want dan ga je er alleen maar meer zin in krijgen en is de kans groot dat je doorslaat als je uiteindelijk toegeeft aan de verleiding. Bekijk eens kritisch wat jouw grote verleidingen zijn en spreek met jezelf af hoeveel je er WEL van gaat nemen. Wedden dat je er lol in krijgt!

De laatste podcasts

We hebben op het moment niet meer podcasts om te luisteren

Wil je de eerste stap zetten naar een fitter en energieker leven?