9 tips zodat jij niet aankomt op je zomervakantie

9 tips om stabiel te blijven op vakantie

Tip 1: GA NIET AFVALLEN!

De meeste mensen komen gemiddeld 2-5 kg aan in hun vakantie. Daaruit blijkt wel dat je met gemak meer calorieën binnenkrijgt op vakantie dan dat je nodig hebt. Daarom is onze tip, neem niet als doel om af te vallen als je van huis bent. Maar spring een gat in de lucht als je stabiel bent gebleven in je gewicht. Ga dus voor de vakantie op de weegschaal staan en schrijf dat ergens op. En streef naar hetzelfde gewicht bij thuiskomst. Ga jij op vakantie in Frankrijk, Griekenland, Italië, Spanje, Duitsland of Nederland? Dan hebben we speciaal voor jouw vakantie land tips gemaakt die je gaan helpen niet aan te komen. Download ze hier!

 

Tip 2: KEN JE KCAL BUDGET

De energiebalans blijft leidend! Ook op vakantie. Dat betekent dat als je evenveel calorieën binnenkrijgt dan je verbruikt, je gewicht stabiel blijft. Als je meer calorieën binnenkrijgt dan je nodig hebt, dan kom je aan. En laat het nou net op vakantie appeltje eitje zijn om meer calorieën binnen te krijgen dan je verbruikt. Een biertje, wijntje, ijsje op het terras, een barbecue bij de buren, etentje buitenshuis of een borrel. Heerlijk natuurlijk. Maar die extra calorieën tellen gewoon aan. Om een stabiel gewicht te houdentijdens je vakantie is het handig om rekening te houden met jouwenergiebehoefte. Die kun je hier berekenen.

 

Tip 3: ZORG VOOR REGELMAAT

Tijdens de vakantie wijken we gemakkelijk af van ons dagelijkse leven en dus ook eetritme. We ‘grazen’ dan gerust de hele dag door. Zonder dat we het zelf door hebben krijg je hierdoor een hoop extra calorieën binnen. Probeer jezelf zoveel mogelijk te houden aan je normale ritme van driehoofdmaaltijden per dag: ontbijt, lunch en diner. Met 2-3 tussendoor momenten. Op die manier zorg je ervoor dat je niet continue de behoefte hebt om weer wat eten.

Tip 4: BLIJF BEWEGEN

Beweging zorgt ervoor dat je net wat meer calorieën verbrand opeen dag. Best handig als je je bedenkt dat je op vakantie juist net wat meer calorieën binnenkrijgt dan je nodig hebt. Overschat het effect van beweging op je gewicht daarmee niet: het draait voor 80% om voeding en slechts 20% beweging als je op je gewicht wilt letten. Check elke dag even je stappenteller op je telefoon en probeer eens dagelijks de 10.000 stappen aan te tikken. Wedden dat het motiveert? Of je nou door dorpjes wandelt of aan het badmintonnen bent op het strand, alle stappen tellen! Andere tips om meer te bewegen? Huur een fiets, maak wandelingen naar een dorpje of ga een dag shoppen in een groterestad!

 

Tip 5: GA VOORBEREID OP PAD

Als jij trek hebt is de geur van lekker eten niet te weerstaan. Oeps, sta je weer in een eettentje de hoofdprijs te betalen voor een broodje! Als je in Nederland naar je werk gaat, neem je ook je lunchtrommel mee. Dus ga voorbereid op pad en neem mee: waterflesje, fruit, stukje (stok)- brood en onze belangrijkste tip: de MyFoodCoach noodreep! Ga op zoek in de eerste de beste supermarkt naar reepjes die je zo in je tas kan stoppen. Zodat je bij honger niet direct naar een vette en kcal rijke hap hoeft te rennen. De eisen voor je noodreep zijn: per reep onder de 180 kcal, minimaal 5 gram eiwitten en minimaal 2 gram vezels en maximaal 2 gram suiker.

 

Tip 6: BESLUIT HOEVEEL ALCOHOL JE DRINKT

Aangezien je op vakantie toch vaak buitenshuis eet, is het verleidelijk om een lekker koud biertje of een glas wijn te bestellen. Een gemiddeld glas alcohol levert zo 100 tot 150 kcal op. Vloeibare calorieën die je zo wegtikt zonder enige vorm van verzadiging. De oplossing? Maak afspraken met jezelf over de hoeveelheid alcohol. Wij besluiten voor onze vakantie bij hoeveel glazen we het gaan houden. Zo hoef je je ook niet schuldig te voel en als je wel een glaasje neemt. Naast dat je van alcohol best moe wordt, krijg je enorm veel zin in nootjes of chips. Hoppa 400 kcal verder… De afspraak met jezelf moet natuurlijk wel realistisch zijn. Drink je normaal gesproken elke avond 8 glazen? Ga dan nu eens voor 5 glazen per avond. Jezelf forceren naar een zero-zero beleid gaat niet werken. Doe wat werkt voor jou!

 

Tip 7: GA SLIM UIT ETEN

Ook in een restaurant of in een hotel is het goed mogelijk een gezonde en kcal armere maaltijd te nemen. De keuze van het menu kan veel uitmaken hoeveel kcal je ermee binnenkrijgt. Onze tips:

 

✔Bekijk van tevoren de menukaart en maak thuis al een bewuste keuze

✔Kies bij voorkeur alleen een hoofdgerecht

✔Vraag sauzen apart zodat je zelf kunt besluiten hoeveel je ervan neemt

✔Ga voor slanke producten zoals kip, biefstuk, witvis en veel groente

✔Laat het stokbrood voor wat het is aangezien je met 1 partje al 60 kcal binnenkrijgt

✔Neem als toetje een kop zwarte koffie aangezien er in een gemiddeld toetje gemakkelijk 300 kcal zitten

✔Stop met eten zodra je merkt dat je voldoende hebt gegeten

✔Wissel een glas alcohol af met een glas water zodat je het drinktempo eraf kunt halen

 

Tip 8: DRINK VEEL WATER

Verlaat je hotel, appartement of camping niet zonder een fleswater onder je arm! In de warmte verlies je meer vocht dan normaal. Dus koop een flesje en vul die continue bij. Voorkomt ook knallende koppijn in de hitte. Zit je op het terras? Bestel altijd een light variant of spa rood. Dat levert namelijk 0 kcal op! Veel slimmer dan een glas cola van 100 kcal! Ennuhhh om buikpijn te voorkomen: in het buitenland kun je vaak niet uit de kraan drinken. Dus even een grote fles water uit de supermarkt kopen.

TIP 9: GA NAAR DE SUPERMARKT

Over de supermarkt gesproken: joehoe in het land waar je bent hebben ze ook een supermarkt! Zorg dat je elke dag gewoon lekker ontbijt met muesli of havermout. Het is heel verleidelijk om elke ochtend croissants te eten, maar doe dat niet want de calorieën tikken daarmee zo ontiegelijk hard aan. Vergeet de noodreepjes niet in te slaan en koop voldoende groente en fruit voor elke dag. Op vakantie wordt dit vaak minder gegeten terwijl het vullende producten zijn voor weinig calorieën. Drie keer raden wat je ervoor in de plaats gaat eten:  juist, iets met veel en veel meer calorieën.

Tip 1: GA NIET AFVALLEN!

De meeste mensen komen gemiddeld 2-5 kg aan in hun vakantie. Daaruit blijkt wel dat je met gemak meer calorieën binnenkrijgt op vakantie dan dat je nodig hebt. Daarom is onze tip, neem niet als doel om af te vallen als je van huis bent. Maar spring een gat in de lucht als je stabiel bent gebleven in je gewicht. Ga dus voor de vakantie op de weegschaal staan en schrijf dat ergens op. En streef naar hetzelfde gewicht bij thuiskomst. Ga jij op vakantie in Frankrijk, Griekenland, Italië, Spanje, Duitsland of Nederland? Dan hebben we speciaal voor jouw vakantie land tips gemaakt die je gaan helpen niet aan te komen. Download ze hier!

 

Tip 2: KEN JE KCAL BUDGET

De energiebalans blijft leidend! Ook op vakantie. Dat betekent dat als je evenveel calorieën binnenkrijgt dan je verbruikt, je gewicht stabiel blijft. Als je meer calorieën binnenkrijgt dan je nodig hebt, dan kom je aan. En laat het nou net op vakantie appeltje eitje zijn om meer calorieën binnen te krijgen dan je verbruikt. Een biertje, wijntje, ijsje op het terras, een barbecue bij de buren, etentje buitenshuis of een borrel. Heerlijk natuurlijk. Maar die extra calorieën tellen gewoon aan. Om een stabiel gewicht te houdentijdens je vakantie is het handig om rekening te houden met jouwenergiebehoefte. Die kun je hier berekenen.

 

Tip 3: ZORG VOOR REGELMAAT

Tijdens de vakantie wijken we gemakkelijk af van ons dagelijkse leven en dus ook eetritme. We ‘grazen’ dan gerust de hele dag door. Zonder dat we het zelf door hebben krijg je hierdoor een hoop extra calorieën binnen. Probeer jezelf zoveel mogelijk te houden aan je normale ritme van driehoofdmaaltijden per dag: ontbijt, lunch en diner. Met 2-3 tussendoor momenten. Op die manier zorg je ervoor dat je niet continue de behoefte hebt om weer wat eten.

Tip 4: BLIJF BEWEGEN

Beweging zorgt ervoor dat je net wat meer calorieën verbrand opeen dag. Best handig als je je bedenkt dat je op vakantie juist net wat meer calorieën binnenkrijgt dan je nodig hebt. Overschat het effect van beweging op je gewicht daarmee niet: het draait voor 80% om voeding en slechts 20% beweging als je op je gewicht wilt letten. Check elke dag even je stappenteller op je telefoon en probeer eens dagelijks de 10.000 stappen aan te tikken. Wedden dat het motiveert? Of je nou door dorpjes wandelt of aan het badmintonnen bent op het strand, alle stappen tellen! Andere tips om meer te bewegen? Huur een fiets, maak wandelingen naar een dorpje of ga een dag shoppen in een groterestad!

 

Tip 5: GA VOORBEREID OP PAD

Als jij trek hebt is de geur van lekker eten niet te weerstaan. Oeps, sta je weer in een eettentje de hoofdprijs te betalen voor een broodje! Als je in Nederland naar je werk gaat, neem je ook je lunchtrommel mee. Dus ga voorbereid op pad en neem mee: waterflesje, fruit, stukje (stok)- brood en onze belangrijkste tip: de MyFoodCoach noodreep! Ga op zoek in de eerste de beste supermarkt naar reepjes die je zo in je tas kan stoppen. Zodat je bij honger niet direct naar een vette en kcal rijke hap hoeft te rennen. De eisen voor je noodreep zijn: per reep onder de 180 kcal, minimaal 5 gram eiwitten en minimaal 2 gram vezels en maximaal 2 gram suiker.

 

Tip 6: BESLUIT HOEVEEL ALCOHOL JE DRINKT

Aangezien je op vakantie toch vaak buitenshuis eet, is het verleidelijk om een lekker koud biertje of een glas wijn te bestellen. Een gemiddeld glas alcohol levert zo 100 tot 150 kcal op. Vloeibare calorieën die je zo wegtikt zonder enige vorm van verzadiging. De oplossing? Maak afspraken met jezelf over de hoeveelheid alcohol. Wij besluiten voor onze vakantie bij hoeveel glazen we het gaan houden. Zo hoef je je ook niet schuldig te voel en als je wel een glaasje neemt. Naast dat je van alcohol best moe wordt, krijg je enorm veel zin in nootjes of chips. Hoppa 400 kcal verder… De afspraak met jezelf moet natuurlijk wel realistisch zijn. Drink je normaal gesproken elke avond 8 glazen? Ga dan nu eens voor 5 glazen per avond. Jezelf forceren naar een zero-zero beleid gaat niet werken. Doe wat werkt voor jou!

 

Tip 7: GA SLIM UIT ETEN

Ook in een restaurant of in een hotel is het goed mogelijk een gezonde en kcal armere maaltijd te nemen. De keuze van het menu kan veel uitmaken hoeveel kcal je ermee binnenkrijgt. Onze tips:

 

✔Bekijk van tevoren de menukaart en maak thuis al een bewuste keuze

✔Kies bij voorkeur alleen een hoofdgerecht

✔Vraag sauzen apart zodat je zelf kunt besluiten hoeveel je ervan neemt

✔Ga voor slanke producten zoals kip, biefstuk, witvis en veel groente

✔Laat het stokbrood voor wat het is aangezien je met 1 partje al 60 kcal binnenkrijgt

✔Neem als toetje een kop zwarte koffie aangezien er in een gemiddeld toetje gemakkelijk 300 kcal zitten

✔Stop met eten zodra je merkt dat je voldoende hebt gegeten

✔Wissel een glas alcohol af met een glas water zodat je het drinktempo eraf kunt halen

 

Tip 8: DRINK VEEL WATER

Verlaat je hotel, appartement of camping niet zonder een fleswater onder je arm! In de warmte verlies je meer vocht dan normaal. Dus koop een flesje en vul die continue bij. Voorkomt ook knallende koppijn in de hitte. Zit je op het terras? Bestel altijd een light variant of spa rood. Dat levert namelijk 0 kcal op! Veel slimmer dan een glas cola van 100 kcal! Ennuhhh om buikpijn te voorkomen: in het buitenland kun je vaak niet uit de kraan drinken. Dus even een grote fles water uit de supermarkt kopen.

TIP 9: GA NAAR DE SUPERMARKT

Over de supermarkt gesproken: joehoe in het land waar je bent hebben ze ook een supermarkt! Zorg dat je elke dag gewoon lekker ontbijt met muesli of havermout. Het is heel verleidelijk om elke ochtend croissants te eten, maar doe dat niet want de calorieën tikken daarmee zo ontiegelijk hard aan. Vergeet de noodreepjes niet in te slaan en koop voldoende groente en fruit voor elke dag. Op vakantie wordt dit vaak minder gegeten terwijl het vullende producten zijn voor weinig calorieën. Drie keer raden wat je ervoor in de plaats gaat eten:  juist, iets met veel en veel meer calorieën.

Wil je de eerste stap zetten naar een fitter en energieker leven?