Afvallen zonder dieet, hoe dan wel?

Afvallen zonder dieet? Ontdek hoe gedragsverandering de sleutel is tot duurzaam gewichtsverlies.

Heb jij ook meerdere afvalpogingen gedaan zonder blijvend resultaat? Dan ben je niet de enige. Het probleem met diëten is dat ze niet de kern van het probleem aanpakken: je gedragingen en gewoontes. Zolang je blijft focussen op het blussen van brandjes, los je de oorzaak van je overgewicht niet op. Een dieet is daarom vaak niet vol te houden en kan leiden tot tekorten. In deze blog leggen we uit hoe je kunt afvallen zonder dieet.
Een dieet is een manier om af te vallen waarbij veel restricties worden ingezet. Je verliest vaak in korte termijn veel kilo’s, maar een dieet zorgt echter niet voor een duurzaam resultaat. Het is hetzelfde als een pleister plakken op een ontstoken wond. Je ziet de wond niet meer, maar de oorzaak van de ontsteking wordt niet aangepakt. Je kunt een tijdelijk eetpatroon aanhouden wat voor gewichtsverlies zorgt, maar zolang je niet de oorzaak van het probleem aanpakt, val je snel terug in het oude gewicht.

Je bent te zwaar omdat je structureel te veel calorieën binnenkrijgt. Dat betekent dat je aan de slag moet gaan met je calorierijke gewoontes, zodat je kunt gaan voor een duurzaam resultaat. Alleen de kilo’s verliezen is niet de oplossing! Op papier kan iedereen gewicht verliezen, maar het eraf houden is de uitdaging.
Wat is dan de oplossing? Gedragsverandering! Een gewoonte is een aangeleerde impuls die tot gedrag kan leiden. Hoe ontstaan die gewoontes? Gewoontes leer je vaak aan zonder erbij na te denken, omdat bepaald gedrag werkt in een situatie. Je beloningssysteem in je brein wordt hierdoor getriggerd. Het probleem: dit systeem houdt geen enkele rekening met de gevolgen op langere termijn.
Als iets nu nog lastig is, dan doen we het liever niet en blijft het moeilijk. Dat is de reden dat jouw brein liever aan de slag gaat met een dieet waarbij je bijvoorbeeld koolhydraten laat staan. Het is op korte termijn fijn, dus wordt je beloningssysteem getriggerd. Je houdt hier dus geen rekening met het feit dat dit op lange termijn alleen maar een minder tevreden lijf overhoudt.
Wat kun je dan wel doen? Het aanleren van nieuwe, gezonde gewoontes. Bijvoorbeeld door te zorgen voor een gezond ontbijt, voldoende groente en fruit, genoeg water drinken en voldoende bewegen. Op deze manier creëer je nieuwe, gezonde gewoontes die je op de lange termijn kunt volhouden. Het is belangrijk om kleine stapjes te zetten, zodat het behapbaar blijft.
Kortom, afvallen zonder dieet is mogelijk door het aanleren van nieuwe, gezonde gewoontes.

Heb jij ook meerdere afvalpogingen gedaan zonder blijvend resultaat? Dan ben je niet de enige. Het probleem met diëten is dat ze niet de kern van het probleem aanpakken: je gedragingen en gewoontes. Zolang je blijft focussen op het blussen van brandjes, los je de oorzaak van je overgewicht niet op. Een dieet is daarom vaak niet vol te houden en kan leiden tot tekorten. In deze blog leggen we uit hoe je kunt afvallen zonder dieet.
Een dieet is een manier om af te vallen waarbij veel restricties worden ingezet. Je verliest vaak in korte termijn veel kilo’s, maar een dieet zorgt echter niet voor een duurzaam resultaat. Het is hetzelfde als een pleister plakken op een ontstoken wond. Je ziet de wond niet meer, maar de oorzaak van de ontsteking wordt niet aangepakt. Je kunt een tijdelijk eetpatroon aanhouden wat voor gewichtsverlies zorgt, maar zolang je niet de oorzaak van het probleem aanpakt, val je snel terug in het oude gewicht.

Je bent te zwaar omdat je structureel te veel calorieën binnenkrijgt. Dat betekent dat je aan de slag moet gaan met je calorierijke gewoontes, zodat je kunt gaan voor een duurzaam resultaat. Alleen de kilo’s verliezen is niet de oplossing! Op papier kan iedereen gewicht verliezen, maar het eraf houden is de uitdaging.
Wat is dan de oplossing? Gedragsverandering! Een gewoonte is een aangeleerde impuls die tot gedrag kan leiden. Hoe ontstaan die gewoontes? Gewoontes leer je vaak aan zonder erbij na te denken, omdat bepaald gedrag werkt in een situatie. Je beloningssysteem in je brein wordt hierdoor getriggerd. Het probleem: dit systeem houdt geen enkele rekening met de gevolgen op langere termijn.
Als iets nu nog lastig is, dan doen we het liever niet en blijft het moeilijk. Dat is de reden dat jouw brein liever aan de slag gaat met een dieet waarbij je bijvoorbeeld koolhydraten laat staan. Het is op korte termijn fijn, dus wordt je beloningssysteem getriggerd. Je houdt hier dus geen rekening met het feit dat dit op lange termijn alleen maar een minder tevreden lijf overhoudt.
Wat kun je dan wel doen? Het aanleren van nieuwe, gezonde gewoontes. Bijvoorbeeld door te zorgen voor een gezond ontbijt, voldoende groente en fruit, genoeg water drinken en voldoende bewegen. Op deze manier creëer je nieuwe, gezonde gewoontes die je op de lange termijn kunt volhouden. Het is belangrijk om kleine stapjes te zetten, zodat het behapbaar blijft.
Kortom, afvallen zonder dieet is mogelijk door het aanleren van nieuwe, gezonde gewoontes.

Wil je de eerste stap zetten naar een fitter en energieker leven?